Online czy offline?

Online czy offline?

Dziś dzielę się spostrzeżeniami odnośnie prowadzenia warsztatów online. W obecnych czasach jest to często forma pracy z zespołami, choć może budzić jeszcze wątpliwości. Czy jest możliwe uzyskanie podobnego efektu jak podczas facylitacji czy szkolenia na Sali? Zapraszam do lektury.

 

Moje doświadczenie szkoleniowo – facylitacyjne skupiało się do tej pory na bezpośrednim kontakcie z uczestnikami szkolenia czy warsztatów. Spotykaliśmy się na sali szkoleniowej i wspólnie pracowaliśmy nad ważnymi tematami dla danego zespołu. To było dość oczywiste i naturalne – wchodzenie ze sobą w interakcje jest przecież kluczowe w nabywaniu określonych kompetencji czy przy rozwiazywaniu problemów w zespole.

Nastał czas pandemii i dla wielu organizacji był on sygnałem do wielu działań związanych z adaptacja biznesu, działań operacyjnych, sposobów funkcjonowania zespołu. Wiele z nich zawiesiło na ten czas działania rozwojowe, po części z powodu społecznej kwarantanny, po części z obawy o kwestie finansowe.

Okazuje sie jednak, że pandemia tak łatwo nie odpuszcza, a problemy i wyzwania w zespołach są niezmienne, a nawet może właśnie intensywniejsze, bo i czas niełatwy, i niepewny. Managerowie staja wiec w obliczu wyboru – zaprosić specjalistę, który wesprze zespół czy zorganizować warsztat online?

Moje osobiste doświadczenia w prowadzeniu warsztatów online podpowiadają mi, że nie ma tematów, których nie da się omówić w ten właśnie sposób. Ale doskonale pamiętam, że kiedy przygotowywałam się do pierwszej facylitacji na platformie Zoom miałam różne wątpliwości związane z dynamika pracy grupowej – czyli na ile możliwa jest konstruktywna komunikacja i interakcje poprzez kamerkę w komputerze i na ile uda się efektywnie pracować, kiedy uczestnicy nie siedzą razem w jednym pomieszczeniu. Martwiłam się na wyrost 🙂

Po tym warsztacie jedna z uczestniczek napisała do mnie maila:

To była naprawdę świetna wspólna praca, a Twoja obecność i uwazność absolutnie kluczowa dla tak szybkiego osiągnięcia porozumienia. Dzięki Tobie poczułam się usłyszana w grupie.

Te słowa utwierdziły mnie w przekonaniu, że moje umiejętności pracy z grupa sprawdzają się tak samo online, jak i na sali szkoleniowej. Grupa prowadziła intensywna dyskusję, konstruktywnie spierała się o istotne kwestie, jednocześnie zachowujac ustalone wcześniej zasady. Dodatkowo, dzięki wykorzystaniu narzędzi do pracy warsztatowej online, działania podczas tej sesji były bardzo efektywne, a także …. ekologiczne! Nie traciliśmy czasu na przepisywanie ważnych kwestii z flipchartu na prezentację PowerPoint, a co za tym idzie nie marnowaliśmy cennych kartek.

Drogi Managerze, jeśli wahasz się, czy zorganizowac szkolenie/warsztat online, zapraszam się do odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czy temat, o którym chcesz rozmawiać z zespołem jest ważny?
  • Czy kompetencje, których teraz brakuje w zespole, są niezbędne do efektywnej pracy?
  • Czy jeśli nie zajmiecie się tym już teraz, Ty i Twój zespół na tym ucierpicie?
  • Czy widzisz w zespole motywację, żeby zająć się tym tematem/nauczyć się nowych umiejętności?

Jeśli odpowiedzi na powyższe pytania brzmi „Tak”, zapraszam Cię do kontaktu. Razem z pewnościa wybierzemy najlepsza formę pracy z Twoim zespołem, tak, aby każdy odnalazł się w świecie online.