O (nad)odpowiedzialności (Cykl Liderskie „ekspreso”, odc. 2)

O (nad)odpowiedzialności (Cykl Liderskie „ekspreso”, odc. 2)

„Bo wie pani, szef to taki wesoły głupek…”  Takie zdanie padło z ust… szefa właśnie, właściciela firmy zatrudniającej kilka osób. Skąd to przekonanie? Dlaczego właśnie tak pan sądzi? Byłam ogromnie zdziwiona i zaciekawiona. W końcu autor wypowiedzi mówi przecież jakby o sobie….

Mój rozmówca często odwiedza klientów firmy, którą prowadzi i bardzo się troszczy o to, żeby czas spotkania był efektywny, zarówno dla niego, jak i dla kontrahenta. Nie chce go zabawiać, uprawiać small-talków, spijać kolejnej kawy gadając o niczym – a taki obraz szefa mu się zakorzenił.
I wszystko się (pozornie) zgadza – czas jest cennym zasobem, efektywność ważną potrzebą. W tym przypadku jednak obok mojego rozmówcy siedzi na spotkaniu jego pracownik – przedstawiciel handlowy. I jest jakby w tej sytuacji ….bezrobotny (choć dostaje co miesiąc wypłatę).

Bo szef się tak angażuje w spotkanie i realizację swojej strategii „nie-bycia-wesołym-głupkiem”, że zabiera pole działania swojemu pracownikowi. Efektem tego jest frustracja po obu stronach:
❌szefa („moi ludzie beze mnie nic nie zrobią!”)
❌ pracownika („w końcu nie wiem, za co jestem odpowiedzialny” i/lub „chyba jestem zbędny” i/lub „szef wie i tak lepiej”)

Oddanie odpowiedzialności to wielkie wyzwanie, nie tylko dla tego konkretnego szefa, ale dla wielu innych, w także tych z nas, którzy wiedzeni nakazem ❗️„bądź doskonały” mają niską tolerancję na błędy i niedoskonałości (swoje i innych) i w związku z tym tendencję do „nadodpowiedzialności”.

Co wypracowałam razem z moim rozmówcą, żeby czuł się 🛟bezpiecznie i jednocześnie oddał odpowiedzialność swoim pracownikom?

✔️ Grupy klientów, których może odwiedzać PH bez asysty szefa.
✔️ Rolę szefa podczas wizyty z PH u klienta, do którego jeżdżą razem.
✔️ Schemat rozmowy szefa z PH przed i po spotkaniu z klientem (ustalenie celu wizyty, sposobu rozmowy i feedback po niej) – tu wielkie ukłony dla Paweł Muzyczyszyn za możliwość zainspirowania się wiedzą z książki „Sprzedażowe nawyki” i podkastu „Cel na sprzedaż”.

Na koniec tradycyjnie pytania do Was: Jak wygląda Wasza rola szefa (zespołu, firmy, projektu) ?
Co bierzecie na siebie?
Co faktycznie powinno być Waszą odpowiedzialnością?
Gdzie jesteście nadodpowiedzialni i dlaczego?

 

Cykl Liderskie „ekspreso” jest inspirowany moim doświadczeniem pracy indywidualnej z managerami małych, średnich i dużych firm. „Ekspreso” jest połączeniem słów „ekspres” i „espresso”, bo ma być szybkim i mocnym wsparciem dla managerów. Zapraszam do śledzenia 🔔